Zajęcia


Uczestnicy wybierają jeden z czterech tematów, nad którymi pracować będą w niewielkich grupach podczas trwania szkoły letniej.
Przed południem odbywać się będzie praca nad wybranymi tematami.
Druga część dnia przeznaczona będzie na inne zajęcia, takie jak zwiedzanie i dyskusje w ramach uniwersytetu i poza nim.
Na koniec przewidziane jest wspólne przedstawienie bilansu prac w grupach.
Międzynarodowy skład grup ma na celu oswojenie uczestników z wyzwaniami komunikacji międzykulturowej i sposobami rozwiązywania wynikających z niej problemów.
Planowana jest też jednodniowa wycieczka poza Warszawę. Tematy do wyboru:


 

flaga_UE

Europejskie dyskursy

Chodzi o ukazanie i analizę różnych typów dyskursów o Europie, jej różnorodności i jedności. W dyskusjach podjęte zostaną takie tematy, jak dyskurs literacki, mitologiczny, historyczny, polityczny, dziennikarski, filozoficzny, poetycki, edukacyjny itp., które stanowią rozmaite formy mówienia o Europie.


 

kryz

Kryzys, kryzysy

Różnego rodzaju kryzysy, przed którymi staje Europa, stanowią wielkie wyzwanie. Z jakiego typu kryzysami mamy do czynienia? Jak są one postrzegane i konstruowane we Francji, Niemczech i Polsce i jakie propozycje wyjścia z kryzysu pojawiają się w tych krajach? Czy istnieje jeden, wspólny sposób ujmowania tych rozmaitych kryzysów, czy też europejska „przestrzeń publiczna” wciąż jest pokawałkowana?


 

flagi

Naród, narody, Europa

Pojęcie narodu powstało w XIX wieku i odegrało w historii Europy ogromną rolę. Szczególnie ważne okazało się dla naszych trzech partnerskich krajów. Czy dzisiaj, kiedy należą one do jednej wspólnoty, pojęcie narodu nadal ma tak wielkie znaczenie? I jaki jest jego sens, skoro od Europy jako całości oczekuje się rozwiązania dramatów rozgrywających się u jej granic? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania oprzemy się na wybranych konkretnych przykładach.


 

jezyk

Język, języki, Europa

Do charakterystycznych cech tego politycznego, gospodarczego i kulturowego bytu, jakim jest Unia Europejska, należy wielość używanych w niej języków. Owa wielojęzyczność, będąca niekwestionowanym bogactwem, stawia przed Europą wyzwania różnej natury, od najbardziej praktycznych po czysto ideologiczne: od konieczności takiej organizacji działania instytucji, by tę wielość uwzględnić, po kwestię tożsamości poszczególnych obywateli europejskiej wspólnoty, ale także polityki językowej i statusu różnych języków w ramach Unii. W dyskusjach podczas zajęć skupimy się na tych zagadnieniach.